Proprietary algorithms, secret data troves, and inscrutable systems rule the day. How is this registered in art? In Poetics of Encryption Nadim Samman explores works that highlight the hidden dimensions of our technological landscape. Running counter to erroneous claims regarding a new culture of transparency and openness, such artworks address black sites, black boxes, and black holes-all the while, toggling between enlightened concern and occult dreaming.
NADIM SAMMAN is Curator for the Digital Sphere at KW Institute for Contemporary Art, Berlin. He read Philosophy at University College London before receiving his PhD from the Courtauld Institute of Art. Widely published, in 2019 he was First Prize recipient of the International Award for Art Criticism (IAAC). Major curatorial projects included the 4th Marrakech Biennale (2012), the 5th Moscow Biennale for Young Art (2015) and the 1st Antarctic Biennale (2017).
Besitzergreifende Algorithmen, geheime Datenschätze und undurchschaubare Systeme bestimmen die heutige Welt. Wie wird das in der Kunst reflektiert? In Poetics of Encryption untersucht Nadim Samman Arbeiten, die die verborgenen Dimensionen unserer technologischen Landschaft hervorheben. Im Widerspruch zu irrtümlichen Behauptungen einer neuen Kultur der Transparenz und Offenheit thematisieren solche Kunstwerke Black Sites, Black Boxes und Black Holes - und pendeln dabei zwischen aufgeklärter Sorge und okkulter Träumerei.
NADIM SAMMAN ist Kurator für den digitalen Raum an den KW Institute for Contemporary Art, Berlin. Er studierte Philosophie am University College London, bevor er am Courtauld Institute of Art promovierte. Er hat zahlreiche Publikationen veröffentlicht und erhielt 2019 den ersten Preis des International Award for Art Criticism (IAAC). Zu seinen wichtigsten kuratorischen Projekten gehörten die 4. Biennale von Marrakesch (2012), die 5. Moskauer Biennale für junge Kunst (2015) und die 1. Antarktis-Biennale (2017).